Noord-Vietnam

27 februari 2009 - Ha Noi, Vietnam

Halong Bay

We zijn blij dat we het hotel van afgelopen nacht gaan verlaten. Die jongen is niet zo heel vriendelijk meer en vooral niet omdat we onze trips bij een ander reisbureau voor de helft van de prijs hebben geboekt!

We hebben een excursie naar Halong Bay geboekt waarvan we 1 nacht in een hotel (op een eiland) slapen en 1 nacht op de boot. We vertrokken mooi vroeg en na een korte pauze onderweg zijn we aangekomen in Halong City. Hier zijn we in de haven op de boot gestapt waar we onze lunch kregen. We hoeven jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen wat er op het menu stond. Als we een excursie hebben eten we dus altijd: Rijst of Noodels. Halong Bay zijn soort rotsachtige eilanden in de zee. Erg mooi en sprookjesachtig om te zien (vooral bij mooi weer!!). Helaas was het weer wat minder en hebben we niet in de zee gezwommen.
Rond een uur of 5 kwamen we aan op Cat Ba. Dat is een eiland voor vissers. We zaten in een super leuk vissersdorpje en keken uit op de vishaven. Er lagen wel honderd visbootjes voor de kust. Na het eten (je weet wel wat!!) zijn we met de groep (waaronder 2 NL meiden) het stadje ingegaan. Wat hebben we een lol gehad. Hadden echt een leuke groep.

De 2e dag zouden we een trekking maken. Maar na al dat weinig slapen en een drankje ging dat de volgende dag niet echt goedkomen. Chantal had nog last van haar teen/voet en we hebben wel meerder trekkings gedaan, dus zijn we halverwege gestopt omdat we toch dezelfde weg weer terug moesten. Heerlijk uitgerust en in de schaduw gezeten en genieten van de rust om ons heen. ‘s middags nog in het stadje rondgelopen, tussen de huizen van de lokale mensen. Wie zegt dat Vietnamezen niet vriendelijk zijn heeft gelijk en ongelijk. Ze zijn ontzettend vriendelijk als ze niks van je willen. De mensen in de grote steden willen alleen maar GELD van je. Maar daar moet je je overheen zetten en om kunnen lachen. ‘s avonds zijn we weer op de boot gestapt voor onze overnachting in 1 van de baaien van Halong Bay. Kamers zagen er goed uit. Toen Chantal op het dak van de boot stond te bellen, zag ze wat bewegen… en jaar hoor!! Een RAT!!! We hadden 1 probleempje, het raam wou niet dicht van ons hutje. Wij dus die kerel roepen anders gingen we echt niet daar slapen! Die heeft het raam gemaakt en na de gaten en kieren te hebben opgevuld zijn we lekker op tijd gaan slapen.

’s ochtends na het ontbijt gingen we Kajakken. Een hele tocht gemaakt tussen die sprookjesachtige bergen. We hebben zelfs nog apen gezien op een eiland. Het was nog een klein stukje varen voordat we weer in de haven van Halong City aankwamen. Hier in het busje gestapt om zo veilig terug in Ha noi te komen.. dachten we.. kregen we gewoon pech onderweg!! Normaal is dat niet zo erg, dan heb je tijd zat.. maar wij hadden onze trip naar SaPa aanengesloten en wouden eigenlijk nog even douchen/eten. Gelukkig hebben we het allemaal op tijd gered en is de bus weer gemaakt.

SaPa

‘s avonds werden we opgehaald en naar de nachttrein gebracht. Wat een luxe.. vergeleken bij de nachttrein in Thailand. Moesten een cabine met 4 personen delen. Gelukkig waren het vriendelijke mensen en gingen we allemaal op tijd slapen omdat we super moe waren!
’s ochtends rond 5 uur kwamen we aan op het station in Lao Cai. Hier stond een busje op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen in Sapa. Ook al weer een luxe hotel!! Maar het is hier schijnbaar goedkoper om in een hotel te zitten, Guesthouse kunnen we niet vinden. ‘s ochtends rondgelopen in het stadje. Een echt bergdorpje met een Franse uitstraling, echt super!! Rond 9.30 uur werden we opgehaald voor onze wandeling naar CatCat village. Het lijkt wel alsof je teruggaat in de tijd. De huisjes en alles daaromheen echt super! En wat een mooie uitzichten zeg. Uitzicht op terassen met rijst en water. Als we de foto’s er de volgende keer bij doen, weten jullie wat wij bedoelen!

De 2e dag zijn we vertrokken naar een ander dorp. Hier zouden we ook blijven voor een homestay. Het was weer een hele wandeling, was goed te doen! Ondertussen genieten van het uitzicht en niet te vergeten alle fans die met ons meeliepen. Dat zijn mensen van verschillende dorpen, die komen ‘s ochtends naar SaPa om vervolgens helemaal weer terug te lopen naar hun dorp en ondertussen je 100 keer vragen of je wat wilt kopen van ze. Ze verkopen zelfgemaakte tasjes/kleden/oorbellen van alles! Erg leuk voor 1 dag, maar de 2e dag waren we ze al wel zat. Aan het eind van de middag bij de homestay aangekomen en nog even in het dorpje rondgelopen. Homestay was prima te doen. Goed schoon en gezellig.

De laatste dag een kleine wandeling gemaakt en nog wat huizen van andere groeperingen bezocht en na de lunch met de auto terug gebracht naar SaPa. Hier nog even heerlijk in het zonnetje op een terras gezeten totdat we terug werden gebracht naar de nachttrein.

Komt er een hele groep jongens uit Vietnam voorbij en die zeggen allemaal heel vrolijk helloooo! O nee dachten we.. niet bij ons!!! En ja hoor, er kwam er 2 maar al te blij binnenlopen.. we waren net apen. We konden er later wel om lachen, toen zat er nog een meisje bij en nog 2 of 3 jongens Wodka te drinken en vlees te eten.. rare gewoontes hier!! We hebben wel voorzorgsmaatregelen genomen en met al onze belangrijke dingen in de broekzakken geslapen!! Was uiteindelijk waarschijnlijk nergens voor nodig, want de rest van de avond/nacht hebben we geen last meer van ze gehad.

Terug in Hanoi aangekomen stond er een hotelkamer op ons te wachten. Gratis en voor niks voor een paar uur slapen en een warme douche. Hierna Hanoi doorgelopen en nog meer dingen gekocht. Chantal heeft inmiddels ook een trolley gekocht en daar al haar souvenirs ingestopt en Nathalie heeft al wat naar huis laten sturen.

Dit was het weer even voor nu. Volgende keer volgen de foto’s (als we een fatsoenlijk internetcafe kunnen vinden).

Groetjes en kus van ons

1. chantal dekker:
    28 februari 2009
    he meiden!!
    wat klinken jullie verhalen toch altijd spannend en ondernemend!!
    ik ben echt benieuwd naar de foto's want ik zie het al helemaal voor mij!!
    veel plezier en geniet ervan liefs chantal
  2. Henny:
    28 februari 2009
    Heejj Chantal,

Tja wat wil je.... 2 super mooie blonde meiden! Daar komen al die mensen wel op af! Ach, zolang ze alleen maar om je heen drentelen... Heerlijke verhalen weer! 'k Ben benieuwd naar de foto's. En Chantal, dus toch nog niet helemaal gewend aan dieren...
    Nou, ik zou ook niet durven slapen met een open raam en een rat in de buurt. Gelukkig voor jullie dat alles toch nog weer supersnel gemaakt kon worden. Nou, maar weer lekker verer gaan met jullie avontuur.

Liefs en een dikke knuffel.
    Liefs
  3. corrie:
    1 maart 2009
    hallo chantal je bericht gelezen wat is dat leuk voor jullie dat je toch hollanders tegen komt even lekker hollans praten en contacten leggen nolu meiden jullie zullen welweer een ander avontuur mee maken we wachten welweer op nieuws verder de groeten maar weer kijk goed uit he doei tot weder horen he hoi
  4. Jiska:
    1 maart 2009
    Hi meiden!!

Zo nu zijn we weer een heel eind bijgelezen! Ben benieuwd naar de foto's! En wat jullie ondertussen allemaal al weer beleefd hebben.

Nath ik heb vandaag weer een dikke 10km gelopen. Dit was een rust week. Volgende week weer 20 km!!

En nog een nieuwtje ik heb al Joris zijn krullen eraf geschoren met de tondeuse!!

Pas goed op julliezelf en op naar de volgende avonturen!!

Liefs en een knuffel Jissie
  5. Steph en Miek:
    2 maart 2009
    Hee meiden!

Leuk hoor wat jullie allemaal meemaken. Foto's maken het toch wel extra leuk hoor! Ik ben benieuwd naar de laatste foto's! Geniet ervan!

Liefs, Miek
  6. Annemieke:
    2 maart 2009
    Jeetje wat zijn jullie al bruin...(puff hier nog steeds geen zon gezien).
    Super gaaf, al die verhalen en vooral de foto's.

Groeten uit IJsselmuiden!
  7. opa van ommen:
    5 maart 2009
    hallo schantal
    hier even berichtje van mij.
    mooie foto,s zijn dat .
    als je weer terug komt breng dan wat warmte mee.
    gekheid natuurlijk,
    nou schantal tot ziens dan maar.
  8. joke:
    9 maart 2009
    hoi chantal
    wij zijn naar oostenrijk geweest en daar was het een stuk kouder met veel sneeuw maar ook heel mooi hoor en gelukkig geen rat te zien want dat vind ik de engste beesten die er zijn
    geniet samen en ik denk aan je
    groetjes t.joke o. henk
  9. Jiska:
    11 maart 2009
    Zo heb even wat foto's voorzien van een reactie :) Wist je dat je maar één reactie per 60 sec mag plaatsen??!! Jaja daar kom je dan achter hè ;) :D