Hell of a ride

20 februari 2009 - Ha Noi, Vietnam

Daar gaan we dan.. in de bus naar Vietnam. We waren al gewaarschuwd om niet vanuit het Noorden te gaan,omdat je dan ongeveer 24 uur in de bus zit. Vandaar dat wij dachten slim te zijn en geld te besparen op een veel te dure vlucht, door met de trein van het zuiden naar midden vietnam te gaan. Afstand schijnt korter te zijn. Uiteindelijk hebben we er 16 uur over gedaan. Als je een confortable bus hebt is het nog wel te doen.. Bij het busstation kwam er gelijk al een meisje naar ons toe gelopen of wij ook in die bus moesten.. ze zei: sleeping bus, nou je kunt daar echt niet in slapen.. bijna niet eens normaal in zitten. We dachten dat ze zich aan stelde (want we dachten dat we inmiddels best al wat gewend waren!)

maar zal jullie even een beeld geven van hoe wij daar zaten (16 uur lang!!):
Als een bus 20 meter is (geen idee hoelang precies..), maar die van ons was dus van achterin de bus tot de helft van de bus gevuld met zakken rijst/kippenvoer/suiker. Er waren dus ongeveer 20 stoelen over. Nou geen probleem zul je denken.. MAar onder onze stoelen, waar we onze voeten moesten neerzetten hadden ze ijzeren emmertjes met bamboeolie ofzo erin. Daar moesten we dus de hele reis met onze voeten op staan. Erg confortabel. Tussendoor wel 5x gestopt omdat er iets met de bus was.. ja wat wil je al je hem overbelast met al dat gewicht!! Oja zijn nog vergeten te vertellen dat het dak van de bus ook nog helemaal was volgestopt met: nog meer zakken EN levende KIPPEN in een veel te klein rieten hokje!!
Oke, genoeg geklaagd voor nu (straks komt de treinreis nog.. dan gaan we weer verder!! haha).
Er zaten dus toeristen en locals in de bus. En bij elke stop gingen er weer wat zakken uit de bus. Heel grappig om te zien.
Om Laos te verlaten moet je je bij de grens melden en dan krijg je een stempel. Nou wij waren daar dus rond 6 uur. Kwamen er ineens allerlei mannen de bus inkruipen (lopen lukte dus niet want in het gangpad lagen ook stapels met zakken rijst/suiker). Maar die mannen vroegen dus om je paspoort (we waren net wakker en dachten wat is dit nu) dus wij ons paspoort geven, omdat iedereen dat deed en wij denken dat die kerel ff een stempel voor ons gaat halen, zodat we de bus niet uit moeten kruipen. Duurde wel ff, dus toch maar ff naar buiten en daar stond die kerel die nu ineens geld wou voor de stempel. Het was niet veel, maar het ging om het idee.. dus geld geven doen we niet. Hij zei: no money, no stamp. Dus wij het paspoort weer afpakken van die kerel en naar een hokje gelopen voor een stempel. Maar die man was Chantal achterna gelopen en heeft snel tegen die andere man gezegd dat we geld moesten betalen. Heel vreemd allemaal.Goed, er zaten dus nog meer toeristen in de bus, die wouden ook geen geld geven. Even wat rondgevraagd en wat blijkt: 1 km verder kun je bij de ECHTE!! grens een gratis
stempel ophalen. Oke, de groep in 2en opgesplitst zodat Nathalie en de anderen op de tassen en de bus konden letten en Chantal en de anderen een stempel op konden halen.
Alles geregeld, stempel gekregen en op naar Vietnam. Daar moesten we echt door zo'n poortje heenlopen en je paspoort/visum laten zien. Wel grappig! Onderweg heeft Chantal haar teen gestoten en die ligt nu iets open (een snee stukje vel). De dokter heeft het ontsmet en een mooi gaasje en tape erop gedaan, tabletten meegekregen en klaar maar weer. Even goed opletten en schoonmaken met het spul wat we inmiddels hebben gekocht.
De bus zou ons afzetten bij het busstation in Dong Ha. Werden we gewoon langs de kant van de weg afgezet.. sta je dan daar met al je tassen.. Een man op de motor kwam al naar ons toe en uiteindelijk
zijn we met 2 motors bij het treinstation afgezet. Nathalie heeft nog een mooie herinnering aan dit tochtje.. een brandblaar van de uitlaat op haar been (niets ernstigs).

Een treinkaartje gekocht voor de treinreis naar Hanoi (geen idee hoelang dat zou duren, niemand kon Engels!!) geld gewisseld en wat drinken/chips/koekjes en snoep gekocht voor onderweg. Uiteindelijk kwamen we er via via achter dat de treinreis 13 uur zou gaan duren!!! Heerlijk.. op een houten bankje na 16 uur busreis!!! Maar goed.. we hebben onze tijd uitgezeten, we moesten wel!!
We hadden echt zin in eten en hebben geleefd op chips/popcorn/koekjes en wat rijst. Ondertussen hadden we nog wel wat entertainment. Er liep een goochelaar in de trein rond die wat trucjes deed. Hij is wel 3 keer langs geweest en de laatste keer (als afsluiter) had hij een koffer mee met EEN SLANG!!!!! Nathalie lag op de grond en had geen lenzen in dus zag niet zo gauw wat er in die koffer zat.
Maar ineens haalde hij het er uit en we moesten maar een foto van hem maken. Doodeng!! Chantal is ook snel weggelopen. Die kerel is gewoon gek, in een overvolle trein zo'n beest eruit te halen!! Nu konden we al helemaal niet meer slapen.
Rond half 4 'snachts kwamen we aan in Hanoi. Met een taxi naar een hotel gegaan en heerlijk geslapen. Waren echt doodmoe!!

We vonden de bus en treinreis achteraf super leuk om meegemaakt te hebben! Dat zullen we ook nooit meer vergeten.

Hanoi
We slapen in het oude centrum van Hanoi. Hebben gratis internet, dus is wel leuk om af en toe even mail te checken. Chantal was vanochtend wat vroeger wakker en ging beneden even op internet. Na wat foutmeldingen
vroeg ik aan een jongen naast me of we misschien even van computer konden ruilen (kon niet op mijn hotmail). Die jongen riep de jongen van het hotel en ineens kregen ze ruzie en begonnen elkaar te slaan. De 1 pakte een stoel
op en begon op die andere in te slaan. Ik stond in een hoek en ben maar gauw even naar buiten gegaan. 1 jongen had bloed en werd heel boos en helemaal gek. Ineen stond de halve straat hier te kijken. De jongen was weg, rust zul je denken.
Niets is minder waar. Hij kwam terug met een mes!! die andere jongen was al gevlucht dus het is goed afgelopen. Politie is ook nog even langs geweest: onze 1e dag Vietnam...
Na het ontbijt onze trips geboekt naar Halong Bay (gebergte uit de zee) en SaPa (bergplaats in het noorden van Vietnam) met de jongen van het reisburo gegeten in een lokale tent (geen idee wat we gegeten hebben).
Hanoi is een leuke winkelstad. We hebben alweer vanalles gekocht. Schoenen, slippers, shirtjes. Geen idee hoe we dit allemaal mee moeten nemen, hebben inmiddels ook al een extra plastic tas bij ons.

Morgenvroeg vertrekken we voor 3 dagen naar Halong Bay. Wij gaan nu slapen!!
Goed weekend allemaal.

Kus van ons

1. joke:
    20 februari 2009
    eindelijk ben ik de eerste met een reactie
    een SLANG in de trein
    ik zou alles aan elkaar gegild hebben
    volgens mij hebben jullie een jaar nodig om alles te verwerken
    pas goed op jezelf met die enge messentrekkers
    liefs t.joke o.henk
  2. corrie:
    20 februari 2009
    hallo chantal wat maken jullie toch wat mee al dat reize en aldat gedoe erom heen maar je maakt wel een belevenis mee en dat wou je toch graag he zo zie je toch heel wat van de wereld het was nieys voormij hoor maar leuk dat je ons op de hoogte houd chantal de groetjes maar weer en tot wederhoren doei
  3. Ineke Kiel:
    Hoi Chantal,
    wat een verhalen, ik beleef het een beetje mee... slangen, messentrekkers... take care, maar geniet vooral.
    Ineke
  4. Jessica:
    21 februari 2009
    Wat een verhalen zeg :D Helemaal geweldig!
    Zo te horen vermaken jullie je nog prima. En wat een andere wereld is dat dan zeg, volgepropte busjes slangen in een trein, wel mooi om me te maken.

Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhalen

Dikke kus Jessica
  5. Jade:
    21 februari 2009
    wow jeetje wat een verhalen! Heftig zeg. Chantal dat is ook schikken als ze elkaar in de haren vliegen...

wat een avonturen zeg!!

fijne reis!

liefs
  6. Janneke:
    21 februari 2009
    Whow meiden wat heftig verhaal zeg! Pas goed op jezelf en elkaar! Wat komen jullie met veel belevenissen terug zeg! Heel lekker uitrusten en succes met de verdere reis!
    Liefs Janneke
  7. Peter:
    21 februari 2009
    Hey shopsters! I'm impressed...wat jullie allemaal beleven. Enjoy en 'bai poko poko'!! Saludos Peter Veenstra
  8. annemieke crama:
    23 februari 2009
    hallo Chantal
    Wat was jij bang in Gambia voor die apen,
    dat is nu verledentijd als ik dat nu zo lees met een slang en die vieze kakkerlakken ik zie het al voor me
    Knap hoor wat jullie allemaal doen.een mooi avondtuur
    Pas goed op je zelf en je vriendin. Groetjes uit lelystad

knap van je
    Knap van je hoor pas goed op je zelf en je vriendin
  9. Arjan en Marleen:
    25 februari 2009
    Woo wat een avontuur in de bus, kan me voorstelle dat je spierpijn van zo rit hebt! en ik zal ook niet meer slapen als ik wist dat er een slang in de bus was!!! waaa met had ik de bus wel verlaten ;-)

Veel plzier op de trips en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen..

Liefs Marleen