Zuid Laos

17 februari 2009 - Don Deth, Laos

Hoi allemaal,

Voordat we met ons verhaal beginnen willen we even zeggen dat alles hier super goed gaat. We zijn gelukkig zoals heel veel anderen nog niet ziek!!

Pakse

Rond 7 uur zouden we worden opgehaald om naar Pakse te gaan. Zoals in alle warme landen doen ze dus alles op een dooie gemak. Rond half 8 kwam het busje aan. We zaten er gelukkig als 1 van de eersten in. Halverwege de rit zat de grotere vorm van tuktuk boordevol, mensen zaten zelfs bovenop de tassen.
Rond 9 uur vertrok de slaapbus richting Pakse. Wat we ons daarvan precies voor moeten stellen wisten we nog niet echt.. maar we hadden natuurlijk wel wat in gedachten. En niets bleek minder waar!!! Een echt bed lag op ons te wachten. We kregen onderweg zelfs nog wat water, eten en snoepjes. De reis kon niet meer stuk… of toch wel.. midden in de nacht stond de bus ineens stil en wou niet meer starten. Gelukkig hadden we een handige chauffeur en ineens deed de bus het weer.

‘s ochtends vroeg aangekomen in Pakse en een hostel gezocht. Was nog 1 kamer vrij, hadden wij even geluk. Tassen daar achter gelaten en het dorpje verkend. Zijn naar een markt en supermarkt geweest en voor de rest was hier helemaal niks te doen. Dus de halve dag en avond op het terras rondgehangen. Wel hebben we voor de volgende dag een trip naar de Bolaven Plateau geboekt.

Bolaven Plateau

‘s ochtends werden we vroeg opgehaald (lang leve de avondklok – na 11 uur mag je hier niet eens meer op straat komen, dus krijg je genoeg nachtrust hier). We hebben een thee en koffieplantage bezocht, een aantal watervallen en een arm dorpje. Hier roken zelfs kinderen al pijp. Heel mooi om gezien te hebben. Bij terugkomst in Pakse weer gegeten en op het terras gezeten en onze trip naar de 4.000 eilanden geboekt.

4.000 eilanden – Don Det

Rond de middag kwamen we aan op een eiland met een gammel bootje. We dachten eerst dat we het niet zouden overleven, maar gelukkig ging het allemaal goed. Wat een leuk eiland om te zien!! Gelijk maar een Guesthouse gezocht en het dorpje een beetje doorgelopen, in de hangmat gelegen, gelezen en op een relax terrasje gelegen/gezeten (wat achteraf ons stamterras is geworden). ‘s avonds na het eten gesproken met een jongen uit Nigeria. In eerste instantie leuk, maar later vonden we hem maar een rare vogel. Rond  10 uur/11 uur ging de stroom uit dus hebben we ons bed ook maar opgezocht. Waar we ons dood zijn geschrokken. We hadden de klamboe eerder die dag al naar beneden gedaan, maar hadden hem nog niet onder het matras gestopt. Er lagen dus 2 kakkerlakken op ons bed.. nou lekker is dat, je kunt geen licht aan doen helemaal niks!! Wij dus een lampje en kaarsen regelen en met ons zaklamp die beesten wegjagen. Later wouden we er niet meer slapen dus hebben we onze belangrijkste spullen gepakt en een andere slaapplek gezocht (die niet te vinden was!). Onze tijd uitgezeten in de Reggaebar en nog naar het strand geweest.Wat een drugseiland is Don Det.. het is gewoon niet gebruikelijk als je geen opium of weet ik veel wat rookt/snuift en noem maar op. Rond half 2 moesten we er toch maar aan geloven om te gaan slapen. 1 kakkerlak dood gemaakt en de ander is ontsnapt. Chantal heeft slecht geslapen en is ‘s ochtends rond half 8 in de hangmat gaan liggen en Nathalie heeft goed geslapen.

De volgende dag hebben we de tassen overgebracht naar ons nieuwe verblijf (hadden we de dag eerder al geregeld, was een stuk voordeliger), daarna een fiets gehuurd en zijn we naar het andere eiland (Don Khong) geweest. Het was best een stuk fietsen over een weg waar allemaal stenen los op lagen. Uiteindelijk aangekomen bij de waterval (super mooi!!) en bij een strandje. De hele tocht weer teruggefietst en weer in de hangmat gelegen/terras gehangen. ‘s avonds uiteten geweest met 2 van de 3 Nederlandse jongens die we al eerder in Vang Vieng tegen waren gekomen en daarna nog wat gedronken/spelletjes gespeeld met heel veel andere mensen.

Goed geslapen, zonder beesten! Weer een relax dagje. ‘s middags hebben we een tube gehuurd en zijn we een stukje de rivier afgegaan. Niet te ver.. want je moest het hele eind terug lopen. Tuben stelt hier niet zoveel voor, maar ach het water was lekker koel maar wel vies. ‘s avonds weer wat gegeten en onze busreis naar Champasak geregeld.

’s nachts hebben we onweer gehad en ‘s ochtends toen we wakker werden hadden we een huisdier. Een kat, waarschijnlijk bang geweest voor de onweer.

Champasak

We dachten dus dat we werden afgezet in Champasak. Helaas.. we werden ergens aan de drukke weg uit het busje gezet. Hier moesten we dus zelf een tuktuk regelen en later nog met een boottocht de rivier over en nog een stukje verder met een motortaxi. Lekker geregeld allemaal! Maar goed, we zijn er! Niet dat het  hier heel bijzonder is, maar we hadden wel weer zin in wat anders dan Don Det/Drugseiland.

‘s middags ff rondgelopen en ‘s avonds wat gegeten in een super de luxe restaurant (en dat voor 5 euro per persoon!!). Daarna nog op de Nintendo DS geweest om weer verder te gaan met onze eigen competitie.

Champasak – Pakse – Vietnam

‘s ochtends om 9 uur uit Champasak vertrokken. De manier om van Champasak naar Pakse (waar we een bus richting Vietnam kunnen nemen) is om een soort van grote tuktuk aan te houden. Als je geluk hebt zitten er geen dieren en niet al te veel mensen in. Na 5 minuten was het raak, Nathalie was de broodjes nog aan het smeren, maar we zijn uiteindelijk toch maar in de tuktuk gesprongen. Daar zaten we dan boven op de rijstzakken. Niet 1 of 2.. nee het hele busje zat vol met rijstzakken en met 5 mensen. Rit was leuk, veel dingen gezien onderweg (meer dan in een normaal busje). En nu.. nu zitten we te wachten op onze bus naar Vietnam.

Vanavond gaan we met een lokale bus naar Vietnam (18 uur!!).

Bedankt voor alle berichtjes dat vinden we echt ontzettend leuk!

Dikke knuffel van ons

1. Inge:
    hee dames!!!

Ik zie jullie bericht weer binnen komen.... heerlijk zeg al die verhalen!! Hahaha Channie en de kakkerlak :-)

En die foto's ... écht prachtig! Nou succes met de busreis naar vietnam.... en ik wacht op het volgende verhaal! Geniet ervan meiden!!
  2. Marleen:
    18 februari 2009
    Hopelijk komt mn reactie nu wel op de site terecht.
    Volgens mij hebben jullie het echt goed naar de zin!
    Mooie foto's ook weer.

Goede reis naar Vietnam en ik denk dat ik voor iedereen spreek als we ons allemaal al weer verheugen op een nieuw verhaal vanuit daar!

Ik zeg het maar weer... tot snel in KL
  3. Arjan en Marleen:
    Heey!

Het was me al eerder opgevallen dat er nog een Marleen was, dus denk weet je welke Marleen Nat ;-)
    Wat hebben jullie alweer super veel gezien.. het klinkt allemaal zo mooi! Lekker van blijven genieten van aldat moois!

Liefs Marleen
  4. Henny:
    Hoi hoi meiden,

Heerlijk... om jullie verhalen weer te volgen en nieuwe foto's te zien. Tja, in die warme landen kom je ze meer tegen: allemaal beestjes; beestjes, beestjes, allemaal beestjes om je heen....

Maarreh... als ik die gezichten op de foto's zie, zie ik jullie alleen maar genieten en dat is mooi! Zo hoort het ook.

En nu..., nu hoeven jullie niet meer te wachten op de bus die jullie naar Vietnam brengt. (Misschien zijn jullie eral!) Ook daar weer veel plezier toegewenst.

Dikke knuffel, Henny
  5. Wilme:
    Ey meiden,

Weer een mooi verhaal met leuke foto's.

BUT HAVE FUN IN VIETNAM and many greetings to HO CHI MINH hahaha

Wie is dat zullen jullie denken!

Laat maar horen in jullie volgend verhaal, dat verwacht ik echt hoor meiden. Zoek het maar ff uut.

Toedeloe

Wilma
  6. lydia:
    18 februari 2009
    hey meiden hoe is het?? wat een avonturen zeg met die kakkerlak, echt weer iets voor Chantal!! hele nacht niet geslapen zeker!! grote kakkerlakken daar dan? echt vies man. maar verder helemaal naar jullie zin? echt leuk hoor die verhalen en foto´s, super, kijk er elke keer weer naar uit. Hopelijk bevalt Vietnam jullie beter dan Laos, heel veel plezier en tot snel!! kus
  7. Saskia Roy en Noa:
    super, die verhalen!

haha kakkerlakken, bah!

nou geniet ervan met elkaar
  8. joke:
    18 februari 2009
    ha die chantal en nathalie
    bijna in vietnam
    ik ga ook op wereldreis
    of ben ik daar te oud voor
    lijkt me geweldig alleen oom henk nog zo gek krijgen
    groetjes en geniet overal van
    ook van de viese beesten
    t. joke .o. henk
  9. gerda westendorp:
    19 februari 2009
    Leuk,leuk,leuk,maar dat vindt iedereen, jullie zijn er maar druk mee, mischien kun je een boek schrijven, het leest makkelijk en het boeit ook nog, mischien een idee.
    Nu ik wacht gewoon af, want het wordt vervolgd.
    Veel plezier in Vietnam, groetjes Henk en Gerda.
  10. Jade:
    19 februari 2009
    heeeeeyyy,

wat zijn jullie heerlijk bruin op de foto's!! En nath bevallen je nieuwe spelletjes op de nintendo een beetje...?

Het ziet er weer jaloers makend uit hahaha heerlijk! Geniet!

liefs
  11. Samantha:
    20 februari 2009
    Hey Chantal!

Je hebt die kakkerlak toch niet met je schoen dood getrapt he?!?! Dan neem je de eitjes mee onder je schoen en heb je er alleen maar meer last van...

Maargoed...jullie vermaken je daar dus mooi! Maar wat ik me af vroeg...is het niet eng om op zo'n "drugseiland" rond te lopen als iedereen dat gebruikt, lijkt me best creepy!

Nou...geniet er nog maar even van! De maanden vliegen voorbij!

Groetjes Samantha