Tuben..!

9 februari 2009 - Vientiane, Laos

Oke, daar staan we dan op het busstation in Luang Prabang. Hier hebben we de ‘nachtbus’ genomen richting Vang Vieng. Het grappige is dat alle andere backpackers ons gewoon achtervolgen (of wij hen natuurlijk). Zo kwamen we ook Roderick weer tegen op het busstation. Rond half 8 vertrok de bus richting Vang Vieng.. Goh wat is Laos toch heuvelachtig!! Kotsmisselijk waren we al na een halfuur rijden. Gelukkig zijn wij het niet alleen, want tijdens een tussenstop op een open veldje begon zowat de hele bus over te geven. Toch nog een beetje geslapen het laatste stuk en rond een uur of 2 ‘s nachts kwamen we aan in Vang Vieng. Hier hadden we eigenlijk niet op gerekend, want we dachten dat we slim waren en een hele nacht in de bus zouden hebben. Achteraf waren we hier wel super blij mee, omdat onze maag niet tegen deze rit bestemd was.

Vang Vieng:
Na een korte nachtrust onze spullen gepakt en het dorpje bekeken. In eerste instantie snapten we niet wat iedereen nou zo leuk vind aan dit plaatsje. In elk restaurant hangt een tv met daarop afleveringen van friends. De eerste dag zijn we heel sportief geweest en hebben een echte berg beklommen wat eigenlijk gewoon levensgevaarlijk was (veel losse rotsen) en dat op de slippers. Daarna nog een grot bezocht. The Blue Lagoon (waar overigens niks geen blauwe lagoon te zien was).
We kwamen tijdens de tocht in de grot een nederlander tegen. Daarna nog even met hem wat gedronken en toen schoof ook Daan (Danielle) aan. Haar hadden we al leren kennen op de 2daagse boottocht. Met haar afgesproken om ‘s avonds wat te eten. Na het eten een barretje bezocht. Wat een gezelligheid daar. Na 2 weken serieus doen was het nu tijd voor een klein feestje.

Vang Vieng staat niet alleen bekend om de gezelligheid ‘s avonds.. eigenlijk begint het ‘s middags al. Rond een uur of half 1 hebben we samen met Daan een tube (opblaasbare grote zwemband) gehuurd. Met de taxi een paar kilometer verder gedropt worden en het feest kan beginnen. Overal barretjes, dansende mensen en leuke muziek! Als je een beetje lef hebt kun je met een of andere kabelbaan de rivier in slingeren. Uiteraard hebben wij dat gedaan! Na al dat gefeest een taxi terug gepakt. Als je voor 6 uur terug bent krijg je je borg terug en daarvan kun je gewoon een avond uiteten!! Uiteindelijk hebben we in totaal maar iets van 300 meter in de tube gezeten. Gelijk besloten om de volgende dag zonder tube te gaan!!
Weer gezellig (gratis) uiteten geweest en daarna door naar de barretjes.

Onze laatste dag in Vang Vieng was ook spectaculair: zonder band de rivier af! Wat een feest, zijn zelfs nog in een modderbad geweest en we waren zo slim om onze witte bikini’s aan te doen.. nou die zijn nu niet meer wit! 1 ligt al in de prullebak en de ander volgt waarschijnlijk snel. Er is nog een klein beetje hoop.
Met de 2 Engelsen uiteten geweest die we de 1e dag al hadden ontmoet en daarna weer door naar de barretjes. Ja we hadden de smaak goed te pakken! Onze stamkroeg heet: the smilebar.

Vientiane:
Afgelopen maandag zijn we na het ontbijt vertrokken richting Vientiane (hoofdstad Laos). Daan ging gezellig met ons mee. Busreis ging dit keer wel goed. Zonder al te veel bochten en tussen de locals waren we binnen 4 uur in Vientiane. Het schijnt hier aardig lastig te zijn om een slaapplek te vinden. Nou dat hebben we inderdaad ook gemerkt. We zijn uiteindelijk in een hotel beland. Iets duurder, maar ach wat is hier duur??
’s avonds echt Lao’s eten gegeten in een leuk Frans (Laos is een Franse kolonie) restaurant op een balkon.

De volgende dag wisten we niet zo goed wat we moesten gaan doen en hebben besloten om een dagje rustig aan te doen (zonder reizen!). We hebben in de Lonely Planet een zwembad opgezocht. Hier heerlijk gezeten/gelegen. We hadden wel zin in wat eten, maar het restaurant was dicht. De mensen zijn hier zo vriendelijk dat de mevrouw van het zwembad toch kippeballetjes met rijst voor ons heeft klaargemaakt. Verder niet heel veel gedaan, weer uiteten geweest bij een Lao’s restaurant en daar hadden ze zelfgemaakte pinda’s. Echt heerlijk zout!

Afgelopen woensdag heeft Daan ons vroeg in de ochtend verlaten. Ze ging door naar Cambodja. We hebben een fiets gehuurd en daarmee hebben we de omgeving verkend en uiteindelijk hebben we toch een bus genomen naar het Budha Park (25 km vanaf Vientiane). Daarna weer op tijd terug omdat we met een slaapbus richting het zuiden (Pakse) zouden gaan.

Tot nu toe vermaken we ons prima al moeten we wel zeggen dat Laos ons wel een klein beetje tegenvalt. We kunnen nu Vietnam nog niet binnen (vanaf 19 februari) dus gaan we ons vast vermaken in het zuiden van Laos bij de 4.000 eilanden.

De groeten en tot de volgende keer (waarschijnlijk vanuit Vietnam!)

1. Henny:
    12 februari 2009
    Heejj, geweldig om weer wat van jullie te horen!!
    Zo te lezen en te zien, genieten julie er echt wel van!
    (nou ja, slaan we dat kotsen dan maar over!!)
    Je moet er toch wat voor over hebben?!?
    Leuk dat jullie ook nog weer "bekenden" tegenkomen.
    Nou, tot het volgende verhaal en de foto's.

Dikke kuzzz, Henny
  2. joke van Staveren:
    Hoi Nathalie,
    Wat leuk om iets van je te lezen. Ik kan nu gelijk nog even reageren op je afscheid. Ik ben deze avond helemaal vergeten, erg slordig! maar wil je toch nog wel bedanken voor je inzet die je in je werk hebt getoond.
    Geniet van deze trip en kom gezond weer terug.

Groeten Joke
  3. joke:
    12 februari 2009
    hallo je hebt in ieder geval beter weer dan wij
    geniet maar lekker
    t joke o henk
  4. Annemieke:
    Hoi Chantal.

Leuk weer een mailtje van je.
    En wat zijn dat mooie foto s geweldig.Ik kijk weer uit naar de volgende keer.
    Straks weer naar een andere land en misschien kom je wel weer bekenden tegen wie weet.
    Nog even en dan komt peter.
    Geniet maar lekker en drink er een paar van ons.Haha.

Groetjes van An
  5. Sandra:
    12 februari 2009
    Wauw wat een leuke foto's weer! Jullie vermaken je goed zie ik. En zelfs nog gefietst daar! Hoe is het weer bij jullie eigenlijk? Beetje goed? Hier in NZ regent het de afgelopen dagen alleen maar, erg jammer.
    En hoe is het eten? Ik zie veel foto's waarop jullie aan het eten zijn, is het binnen te houden? :D

Meiden heel veel plezier maar weer, wij gaan zo naar een Maori-show en geisers bekijken.

Liefs Sandra
  6. Jade:
    13 februari 2009
    hi meiden,

klinkt allemaal heel gezellig! en ziet er ook gezellig uit op de foto's.
    dus laos valt wat tegen? want als ik zo de foto's bekijk ziet het er prachtig uit.

ik ga slapen want het is kwart voor 1 'snachts nu...

liefs
  7. Samantha:
    13 februari 2009
    Zo te zien vermaken jullie je wel! Lekker met zo'n zwemband in het water en natuurlijk lekker een feestje bouwen in de kroegjes! Dat feesten ben je dus nog niet verleerd Chantal ;-)!

Wel raar hoor, om jullie zo te zien in een t-shirtje! Hier is het best frisjes buiten! Het sneeuwde net zelfs alweer een beetje! Hoe is het weer daar?? Heel warm of valt het allemaal wel mee?

Ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal! Ik ga maar weer is aan het werk haha, moet ook gebeuren he;-)!

Groetjes,
    Samantha
  8. corrie:
    14 februari 2009
    hallo meiden wat maken jullie toch wat mee al dat gereis ik zou er niet tegenkunnen maar jullie zijn jong en voor jullie toch een hele belevenis chantal geef een beetje acht om je lijn want zo te zien eet je er goed van grapje groetjes uit deveenvalckstraat hoi
  9. Henny:
    15 februari 2009
    Hey Chantal,

Er stond net gisteren een stukje in de krant over Vietnam, dat daar zoveel brommers rijden. En dat ze daar vanalles mee vervoeren; zelfs een koelkast, oud ijzer ed.( er stonden foto's van in de krant) Grappig om te zien. Wie weet wat jullie tegenkomen?!? Houdt in ieder geval maar weer je fototoestel bij de hand! Volgens mij hebben ze daar geen last van file's....

doei doei, dikke kuzzz, Henny
  10. margreet:
    16 februari 2009
    heey chan

Zo dus eindelijk lekker feesten. Is altijd leuk.
    Je begint ook al steeds wat briuner te worden????
    Nou ja na zo n modderbad zeker wel haha.
    veel plezier
  11. Ineke Kiel:
    16 februari 2009
    Hé Chantal,
    Wat leuk dat jullie steeds weer de zelfde mensen tegenkomen. Schept een band.... Ennuhh die bikini, laat die maar achter....
    Groeten,
    Ineke
  12. Sara:
    17 februari 2009
    Heeey Chantal (en Nathalie)

Wat onzettend leuk om alles zo te kunnen lezen en zien!!
    Missen jullie ons al wel een beetje??? Het werk natuurlijk niet!
    Nou ik mis jou wel hoor!!!

Kan niet wachten tot jullie volgende blog!

Groetjes,
    Sara