Laos here we come

5 februari 2009 - Luang Prabang, Laos

Hoi allemaal,

We dachten dus dat we afgelopen maandag Thailand zouden verlaten. Om 12 uur 's middags werden we opgehaald en na een lange busrit (6 uur) kwamen we aan in Chiang Khong. Hier hebben we dus ook overnacht. In de bus een thaise vrouw ontmoet en die heeft ons op de markt rondgeleid en na het eten naar onze kamer gegaan om wat te lezen. Hier hebben ze allemaal hele leuke beestjes waar in ieder geval Chantal niet zo goed tegen kan. Een Gecko. Ze doen niks ze eten muggen, maar het zijn van die snelle rare beestjes die op de muur lopen. Nathalie heeft het beest met een bladzijde uit ons tijdschrift weggejaagd. Konden we dus mooi weer wat rustiger slapen.

De volgende ochtend ging redelijk vroeg de wekker. Na het ontbijt zijn we vertrokke naar de grens Thailand - Laos. Na de douane met een heel klein bootje de rivier over gestoken. We waren al bang dat we daar 6 uur in moesten zitten en hadden al wat flessen water en bananen achter gelaten, omdat we het allemaal in dat bootje mee konden nemen. Gelukkig viel het mee en aan de overkant moesten we door de Douane van Laos. We hadden de bananen en flessen water met het thaise vrouwtje samen gekocht. Gelukkig waren we die al voordat we in het bootje gestapt uit het oog verloren.

Oke.. wat boodschappen gekocht en de reis over de mekong rivier kon beginnen. We hadden op aanraden van een frans meisje ook 2 kussentjes gekocht. Die kwamen erg goed van pas! Rond 12 uur vertrok de boot vanuit Houy Xai richting Pak Beng. Er zaten te veel mensen op de boot, maar we hadden een goed plekje waar we konden zitten. Na 6 uur varen kwamen we bij Pak Beng aan.

Pak Beng:
Klein, toeristisch, dorpje. Hier wat gegeten en gedronken. Op de boot zat een Nederlandse jongen (Roderick) en hier hebben we 's avonds nog wat mee gedronken. We moesten snel weer terug naar ons huisje want... de stroom ging er om 11 uur af!! En met 1 klein zaklampje komen wij niet zo ver.

Na wat boodschappen inslaan zijn we de volgende ochtend rond 10 uur weer met de boot verder gegaan. Weer een hele lange zit dit keer op een klein houten bankje. Na een halfuur wisten we al niet meer hoe we nu moesten zitten. Rond 6 uur kwamen we aan in Luang Prabang (8 uur erover gedaan!). Hier samen met Roderick een Guesthouse gezocht en daarna in de stad nog wat wezen eten/drinken. Op tijd weer naar onze kamer, aangezien alles om half 11 al gaat sluiten.

Luang Prabang:
Na een goede nachtrust en een heerlijk, maar TE DUUR (ja we blijven Nederlanders) hebben we een fiets gehuurd. Het stadje een beetje rondgereden en na 4 km kwamen we aan bij het busstation waar we onze ticket voor de nachtbus van Luang Prabang naar Vang Vieng hebben geboekt. Dit is voordeliger dan om dit bij een reisbureau te doen. Maar ja.. tijdens zo'n reis heb je natuurlijk wel geld nodig.. en aangezien onze pinpassen het niet in Laos doen... moesten we een bezoekje aan de bank brengen. Met onze creditcard (voor ons gigantisch veel) geld (300 euro) opgehaald. En in de valuta van dit land is dat dus een hele pak met geld.
Daarna met een bootje de rivier overgestoken naar een dorpje tegen de berg op. Na terugkomst de fietsen terug gebracht, een crepe gegeten en een hele hoge berg opgelopen. Op die berg stond een tempel, maar het uitzicht vonden we leuker!
De markt nog even over geweest en de tassen gepakt en op naar het busstation.

Dikke knuffel van ons

1. Steph en Miek:
    6 februari 2009
    Hee meiden! Leuk om weer een nieuw verhaal van jullie te lezen! Veel plezier in Laos!

Liefs, Steph en Miek
  2. lassche:
    ha die dutch girls

leuk om weer een nieuwe mail te lezen
    zijn jullie al een beetje gewend aan de andere kant van de wereld???
    pas goed op jezelf en veel plezier in laos
    groetjes uit kampen ons koude kikkerlandje hihi
  3. Henny:
    Hoi hoi,

'k Volg jullie op de voet hoor!
    Leuk om jullie belevenissen weer te kunnen lezen.
    Hebben jullie ook foto's van die boottochten???
    Nou, blijf lekker genieten en pas goed op elkaar.
    Dikke kus, Henny
  4. Marleen:
    pictures please... :-)
  5. Jiska:
    7 februari 2009
    Hi meiden, goed om weer wat van jullie te horen!! Wat een reizen allemaal!!! Misschien niet een lekkere zit in de boot, maar wel een mooi uitzicht??!! Wij hebben hier een klusdag!! We gaan beneden in de hal bezig! Toi toi toi en tot de volgende keer!
    P.s Nath laat ons even weten hoe we je telefonisch kunnen bereiken! Al een oplader gevonden?? Kusjes
  6. Jade:
    Hi meiden!!
    Wat een gereis zeg, wat een boel uren in zo'n boot zitten. Hoe bevalt laos? zijn er leuke dingen te koop op die marktjes? Nath we hebben je voicemail ingesproken, niet echt nuttig pmdat we ineens bedachten dat je hem toch niet kon afluisteren omdat je oplader het niet meer doet.
    We horen wel hoe we je kunnen bereiken.
    Liefs
  7. Jessica:
    Hoi hoi,

Het klinkt allemaal erg leuk :-D T'is net een boek waar je elke keer weer een extra hoofdstuk bij krijgt!
    Ben benieuwd naar het volgende 'hoofdstuk'.

Groetjes Jessica
  8. joke:
    7 februari 2009
    leuk wat je allemaal meemaakt
    geniet ervan
    groetjes uit het koude natte kampen joke en henk
  9. corrie:
    8 februari 2009
    hallo meiden leuk weer wat te hoeren we vinden het steeds weer leuk om wat te lezen van jullie trektocht doe beiden rustig aan en let goed op je zelf groetjes vanons allemaal
  10. Ria en Koos:
    8 februari 2009
    Leuke foto,s ik heb het verhaal op papier van Ria gekregen .
    Doe voorzichtig groetjes van opa en Henk.
  11. annemieke crama:
    8 februari 2009
    JA weer leuk om dat allemaal weer te lezen zo maak je nooit wat mee en nu aan de andere kant van de wereld heb je al heel veel mee gemaakt en wat er nog meer bij komt geniet maar lekker je kan het nu nog doen dit kunnen ze je niet meer af pakken meiden pas goed op elkaar groejes uit het kouwe leystad
  12. Sandra:
    9 februari 2009
    Hi meiden,

Nog steeds lekker aan het rondtrekken? Hoe gaat het ermee, al heimwee of heerlijk aan het genieten van al het moois daar.
    Leuke foto's hebben jullie. Bekijken jullie ook dingen met z'n 2en of alleen per tour en dus met een groep? Ow en die rok... staat jullie erg goed!! Meegenomen?

Wij maken ons op dit moment een beetje druk over ons busje in Australie. Deze staat een paar km van de plekken wara nu de bosbranden zijn :S echt hopen dat het niet overslaat naar de plaatst waar wij hem gestald hebben. Bij jullie geen overstromingen en bosbranden?

NZ is nog steeds top. Afgelopen weekend naar een rugby toernooi geweest, was geweldig!!

Greetz en een knuffel, Sandra
  13. Jacqueline:
    9 februari 2009
    Hey Nathalie en vriendin!
    Leuk jullie verhalen te lezen, vooral de foto's zijn ook leuk!
    Have fun!

Groetjes, Jacqueline (Koppels)
  14. wendy tempelman:
    10 februari 2009
    ha nathalie.
    wat een verhalen zeg.
    En wat leuk dat jullie alle avonturen zo leuk opschrijven!!!!!
    ik ga nog eens weer lezen.
    Geniet er nog veel van
    groeten wendy
  15. Annemieke:
    10 februari 2009
    Hoi chantal.

Leuk wat van je te horen.Je heb het zeker naar je zin lees ik.
    kijk weer uit naar de volgende verhalen.
    Leuk hoor.
    Geniet er maar lekker van

Groetjes An
  16. Marie:
    11 februari 2009
    hey nat fijn om te horen dat alles goed met je gaat mij benieuwen hoe je kont er naar die tijd uit ziet hahahahahahahah groetjes en nog heel veel plezier de mondriatjes